Ilmu itu ibarat hujan yang menyusup ke sarwa dunia.. yang berderia akan sigap menadah.. yang peka akan setia mengamati.. kerana ilmu itu sukar dimiliki.. andai hati tidak menerima dan memberi...


Selasa, 21 September 2010

KONSEP MODEL PENGAJARAN FASILITATIF

Model tidak direktif (non-directive) atau Model Fasilitatif oleh Carl Rogers menggambarkan falsafah dan teknik pengajaran model personal. Sebelum itu, ingin dijelaskan di sini bahawa ‘non-directive’ yang di maksudkan di sini ialah tanpa bantuan guru. Model Pengajaran Fasilitatif ini merupakan pandangan Carl Rogers dan tokoh kaunseling yang lain.

Secara konsepnya, model ini ingin membentuk satu komuniti pelajar yang mempunyai disiplin diri serta mempunyai kesedaran peribadi yang tinggi. Rogers (1982) dan beberapa orang penyokong model fasilitatif tidak direktif percaya bahawa manusia akan berkembang dengan perhubungan manusia yang positif. Dalam pengajaran, seharusnya didasarkan pada konsep-konsep bidang pelajaran, proses berfikir atau sumber-sumber intelektual yang lain. Menurut model ini, guru dianggap sebagai seorang fasilitator dan membantu muridnya menjelajah idea-idea selain menggalakkan pertumbuhab dan perkembangan murid.

Oleh itu, pengajaran yang ditekankan dalam pembelajaran murid adalah dengan berfokuskan hubungan dengan manusia berbanding pengajaran konsep mata pelajaran. Rogers menggunakan terapi sebagai cara pengajaran.

Dengan lebih ringkas lagi, konsep model pengajaran fasilitatif ialah :

1) Manusia akan berkembang dengan perhubungan manusia yang positif.

2) Fokuskan hubungan manusia berbanding pengajaran konsep mata pelajaran.

3) Menggunakan terapi sebagai cara pengajaran.

4) Guru dianggap sebagai kaunselor.

5) Menekankan pakatan antara murid dengan guru.

5)Guru membimbing murid memainkan peranan dalam pembelajaran.

6) Guru bantu murid mengarah diri sendiri demi mencapai matlamat.

7) Guru memberi maklum balas tentang kemajuan murid.

8) Guru membantu dalam menyelesaikan masalah.



1 ulasan: